El nou carril bici forma part d’un ventall d’actuacions que es volen dur a terme el proper mes d’octubre i que inclou l’ampliació de voreres en determinats punts del centre de la ciutat, l’enfortiment de la xarxa de corredors bici i millores en la infraestructura de carrils bus. L’objectiu principal serà fomentar els desplaçaments a peu, en transport públic i amb bicicleta, i garantir la salut pública i que la població pugui retornar a les seves activitats de manera eficaç, segura i saludable.

Durant els mesos de la crisi sanitària per la covid-19 es van impulsar diverses mesures municipals per fomentar la mobilitat sostenible i garantir la distància de seguretat. A partir del setembre es posaran en marxa més actuacions per seguir incrementant l’espai públic per als vianants i ampliar els carrils bus i els corredors bici.

El paquet d’actuacions aprovat pel Govern municipal suposa una inversió de 2,17 milions d’euros i inclou l’ampliació de voreres, l’enfortiment de la xarxa de corredors bici i milores en la infraestructura de carrils bus.

Nou carril bici al carrer Aragó

Les actuacions previstes sumaran nous carrils bici als nous eixos i carrils ja implementats fins ara per millorar la infraestructura ciclista de la ciutat i fomentar encara més la mobilitat amb bicicleta. En concret, es preveu crear dos eixos nous que sumaran 8 quilòmetres a la xarxa de corredors bici. D’aquests, 4,8 quilòmetres permetran travessar tot el districte de l’Eixample pel carrer Aragó. El nou carril bici serà unidireccional i s’ubicarà a la banda mar, substituint un carril de circulació.

Més espais per a vianants per fomentar l’anar a peu

Entre les mesures per fomentar l’anar peu, a la cruïlla del carrer Rocafort amb Consell de Cent, on conflueixen dues de les vies en les quals ja s’han realitzat intervencions d’ampliació de voreres, s’ha fet una actuació tàctica per fer visible aquesta intersecció i sumar nous espais per la ciutadania. En aquest àmbit, a partir de la setmana que ve s’hi farà una incorporació innovadora de 17m2 de verd, guanyant espai a l’asfalt, a més d’incloure-hi mobiliari urbà (bancs) i altres elements de lleure per fomentar el joc. La nova configuració de la cruïlla també permetrà que els vianants puguin creuar de manera més directa en aquest xamfrà.

A banda, a la Ronda Universitat es realitzarà l’ampliació tàctica de les dues voreres.

Millores dels carrils bus

Entre les actuacions per millorar la xarxa de carrils bus de la ciutat i l’accés a les estacions, es troba la creació d’un segon carril bus al tronc central de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre passeig de Gràcia i carrer de la Marina, en direcció Besòs, en coherència amb els dos carrils bus que precedeixen aquest tram des de la plaça d’Espanya fins al carrer de Balmes. S’eliminarà un carril de circulació en sentit Besòs.

En la mateixa línia, als accessos a l‘Estació del Nord es milloraran de les condicions de regulació de la sortida dels busos de per augmentar la seguretat del vianant i permetre reduir el trajecte dels autobusos per dins del barri, sortint directament al carrer Sardenya.

Itineraris segurs i “Obrim carrers”

Durant la crisi de la covid-19 s’ha actuat en més de 500.000 metres quadrats d’espai públic per poder passejar i fer esport amb prou distància de seguretat. Són itineraris segurs que garanteixen una amplada de pas d’un mínim de 4 metres i que faciliten l’accés a equipaments com mercats, centres sanitaris o parcs. Després d’avaluar els itineraris més utilitzats, es mantindran 34 dels 60 que es van obrir i s’hi restringirà la circulació de vehicles durant unes hores al dia.

En el mateix sentit, la iniciativa “Obrim carrers” que es va posar en marxa l’1 de febrer, torna a tallar el trànsit en diferents vies principals per destinar l’espai a la ciutadania al mes de setembre. Entre d’altres talls a la ciutat, un cap de setmana per trimestre es tallarà el trànsit al carrer d’Aragó.

Les actuacions per augmentar l’espai per als vianants, els ciclistes i els carrils bus començaran a la tardor.